Élménybeszámolók

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság túrája Halimba és Sümeg térségében 2023

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság szervezésében 12 résztvevővel kalandozunk Halimba és Sümeg térségében, illatos gyógynövények és mesélő kövek elragadó birodalmában. Geotúránk kicsit a szokásosnál nagyobb területet fogott át, küldetése volt, hogy a Déli-Bakony néhány karizmatikus helyszínén, szemléletes példákon keresztül mutasson rá a térség földtani adottságai, a talaj és a rajta tenyésző élővilág, valamint és a földdel helyesen, vagy helytelenül gazdálkodó emberi jelenlét összefüggéseire.

Az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság határon átnyúló geotúrája 2023

2023-ban október 14-én került sor az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság aggteleki tájegységének geotúrájára. A helyszín rendhagyó volt, hiszen Szlovákiába látogattunk el. A 18 résztvevő gyönyörű, napsütéses, őszi időben találkozott a beretkei templomdomb tövében túravezetőnkkel, Gaál Lajossal, a Szlovákiai Barlangok Igazgatóságának nyugalmazott barlangkezelési osztályvezetőjével.

Bakony-Balaton Geopark 2023

A földtudományi sokféleség nemzetközi napja, és a geotóp nap alkalomból 2023. október 14-én (szombaton) egy különleges geotúrára invitáltuk a rövidebb – és egyáltalán nem sietős, sok megállóval könnyített – gyaloglások kedvelőit, amelynek során egyaránt bejártuk a Művészetek Völgye fesztivál révén méltán ismertté vált Kapolcs utcáit és szűkebb – ám annál festőibb – természeti környezetét.

Duna Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság programjai 2023

Az idén, október 7-i és október 14-i szombati nyitvatartási napunkon, a 10:30-kor induló tanösvénytúráink tematikáját, immár hagyományszerűen igazítottuk, a Geotóp-napi rendezvényekhez.
Október 7-én a Budai-hegység kőzetei, 14-én pedig a Sas-hegy fő tömegét alkotó dolomit volt az aktuális geológiai üzeneteket tartalmazó interpretáció szakvezetőinktől.

Okt. 7-én 33 fős túra, okt 14-én pedig 25 fős túra volt.

Mindkét túra, az egyébként szokásos 1 órás időtartam helyett, az érdeklődő kérdések sokasága miatt közel két órásra sikeredett.

Tata 2023

Október 14-én, nyolcadik alkalommal került megrendezésre a Geotóp Nap az ELTE Tatai Geológus Kert, az ELTE Természetrajzi Múzeum, a Magyarhoni Földtani Társulat, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága és a Kuny Domokos Múzeum szervezésében.  Hagyományszerűen, a téma az Év ásványa és ősmaradványa volt, a program pedig két helyszínen zajlott: a Geológus Kertben az Év ásványához, míg a várudvaron az Év ősmaradványához kapcsolódó interaktív bemutatóval, geojátszóházzal vártuk az érdeklődőket.

Tokaji Nagy-hegy, és Abaújvár szurdoktúra 2023

A földtudományi sokféleség  nemzetközi napjához (okt 6.) kapcsolódva két túrát is vezettünk a hétvégén. Szombaton az Aggteleki Nemzeti Park felkérésére a tokaji Nagy-hegyet szeltük át, majd vasárnap már saját szervezésű túra keretében dupla szurdoktúrát vezettünk Abaújvárról a Tatár-völgybe. A két túrán 20 fő vett részt. Mindkét helyen, (de főleg a szurdokban) jól jött a két túravezetős felállás. A beszélgetésekkel mindig több csoportra szakadtunk, de így folyamatos tudtunk válaszolni a kérdésekre. Azokból pedig volt bőven, a földtudományok mellett történelem, gazdaságtörténet, természetvédelem is szóba került.

Less Nándor Emléktúra Cserépfalu környékén 2023

A Less Nándor Emléktúra Geotóp Napi távján részt vett 896 fő. Ebből kb. 90-100 fő geotúra-vezetővel tette meg a távot.

A résztvevők négy játékponton haladtak át. Cserépfalu kilátópontján a tájelemekről tartottunk bemutatót és kértük a túrázók általi beazonosítást. A pincesor végén vulkánkísérlet zajlott. A folyamat eredményét a pincefalon mutattuk be és horzsakövet úsztattunk.

Csólyospálos 2023

A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2023. október 7-én Csólyospáloson tartott Geotóp Napot.

Idén is kellemes napsütésben, 8 fő részvételével zajlott a program. A helytörténeti gyűjtemény megtekintését követően sétáltuk végig a Varangykő túraútvonalat. A temetőnél megemlékeztünk a településen egykor dolgozó kővágókra, dr. Mucsi Mihály kutatóra és a (sajnos akkor a héten elhunyt) helytörténeti gyűjteményt kezelő Sisák Mihályra. Utunkat folytattuk a földtani feltáráshoz, ahol a látogatók részletesen megismerkedhettek a darázskővel és a terület élővilágával is.

Biatorbágy, Nyakaskő 2023

Kedvező, napos, illetve felhőátvonulásos, meg-megerősödő szeles időben túráztunk 18 fővel és két kutyussal a Biatorbágyi Madár-szirt és Nyakas-kő környékén. A  jó hangulatú, 14 km-es túra során megismertük a Tétényi-fennsík kőzettani jellegét, a szarmata durvamészkő hasznosításának és bányászatának történetét és bemutatták a Benta patak  fűzfacsoportjai, vizenyős rétjei miatt védett vízrendszerét.

Karancs 2023

Öten vágtunk neki - közte két felvidéki túrázóval - az id. Noszky Jenő, neves geológusunk által Palóc Olyposnak nevezett 728 m magas hegynek. Az első megálló helyünkön igen részletes tájékoztatást kaptunk Kriston László helytörténet kutatótól a Budapest- Salgótarján, majd Somoskőújfalu között megépült normál nyomtávú vasútról, amiben van olyan szakasz, ami Magyarországon a második legmeredekebb pálya. Éppen emiatt veszélyes is volt ez a nyomvonal, így 1972-ben be is következett egy baleset. Ennek szemléletes elbeszélését hátborzongva hallgattuk végig (persze, aki nem volt jelen az nem is tudhatja meg az izgalmas történet végét).

Nyirád, homokbánya, 2023

Az időjárás ismét nagyon kegyes volt hozzánk, mert a kisebb széltől eltekintve megúsztuk a hideget és az esőt. A gyűjtőnapon 48 fő vett részt. A legtávolabbról Hajdúszoboszlóról érkezett egy őslénytan iránt érdeklődő, Székesfehérvár környékéről pedig egy ásványgyűjtő gyerekcsapat jött el a szüleikkel együtt.

Békéscsaba 2020

Október második szombatját Békéscsaba földtudományi értékeinek megismerésére szenteltük, a Békéscsaba és környékét bejáró 7. Geotóp napi kerékpártúránk keretében, mely idén is a TEKERGŐ KERÉKPÁROS MOZGALOM túrasorozatának egyik állomása volt.

Aggtelek 2020.

Szombat reggel 10 órakor indult a túra Jósvafőről, közel 60 résztvevővel.

A 4 órás geotúra első 2 órájában a felszíni földtani, felszínalaktani, víztani/vízföldtani és talajtani értékeket mutattuk be a Tohonya-Kuriszlán Tanösvény útvonala mentén. A csapat dinamikus volt, érdeklődő, élén sok gyermekkel. A geotúra második felében az ANPI túravezetője, Szalóczy Gyula vitte le a csapatot 3 részletben a legendás Vass Imre-barlangba.
A túra végén egy-két érdeklődővel még felmentünk a Kuriszlán-fennsíkra is, megnézni a híres lipicai lovakat.

Veres Zsolt

Tata 2020

Október 10-én, a Geotóp Nap idei tatai programjának keretében izgalmas földtörténeti kalandozásokra várták az érdeklődőket a szervezők. A tatai Kálvária-domb területén elhelyezkedő természetvédelmi területen, amely az ELTE Szabadtéri Geológus Kert, kezdődött a program. Az érkező csoportok – akik között számos évről évre visszajárót is köszönthettünk – Szente István és Kóthay Klára geológusok szakvezetésével egy képzeletbeli földtörténeti utazás keretében ismerkedtek meg a triász, jura és kréta földtörténeti korszakok eseményeivel.

Nógrádszakál 2020.

Ideális időjárási körülmények mellett tettük meg a kb. 3,5-4,0 km-es túrát. Bejártuk a Novohrad-Nógrád Geopark, a Bükki Nemzeti Park és az Ipoly Erdő Zrt. által kiépített, geoparkos arculatú, magyarázó táblákkal ellátott Páris-patak völgyét. Ezt követően elmentünk a Bogas-völgybe (aminek beszédes nevét egy ELTÉ-s hallgató, Kun Jáger Emese adta) és megtekintettük a környék legnagyobb falenyomat barlangjait. Utána fakultatív programként, úttalan-utakon tettünk egy kanyart és visszajutottunk a Páris-patak völgyébe, nem akármilyen beereszkedéssel, miközben sokak örömére a gombaétekhez begyűjthették az alapanyagot.