Az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság határon átnyúló geotúrája 2023

2023-ban október 14-én került sor az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság aggteleki tájegységének geotúrájára. A helyszín rendhagyó volt, hiszen Szlovákiába látogattunk el. A 18 résztvevő gyönyörű, napsütéses, őszi időben találkozott a beretkei templomdomb tövében túravezetőnkkel, Gaál Lajossal, a Szlovákiai Barlangok Igazgatóságának nyugalmazott barlangkezelési osztályvezetőjével.
Első állomásunk Beretke község felhagyott kőfejtője volt, ahol az alsó miocén Beretkei mészkő bukkan a felszínre: slír összlet litorális tengerparti üledéke – organodetritikus mészkő osztrigák lenyomataival. Innen a templomdombra felkapaszkodva a Peskő-barlangot vettük célba. A Peskő tetejéről óvatosan lepillantva már a triász mészkőbe bevágódott Murány hömpölygött alattunk. A triász mészkőre a miocénban agyagos üledékek rakódtak: a folyó ebben az üledékben alakította ki meandereit, melyek később, a negyedkori kiemelkedés során bevágódva átöröklődtek a mészkőre is.

Alább ereszkedve a Peskő-barlang mindkét végén nyitott, átjárható barlangfolyosójába jutottunk, melynek kényelmesen járható, de rövid üregéből számos pleisztocén ősmaradvány került elő. A Murány-folyóhoz lesétálva és annak túlpartján továbbhaladva az egykori malomárok és a hozzátartozó gát maradványai után már összeszűkült a völgy. Többnyire a folyó partján haladva a Rosszgyári-barlang mintegy 11 m hosszú üregéig sétáltunk el, amely a folyó túlpartján található egykori vasolvasztóról kapta a nevét (ma már csak a romjai láthatóak). A barlang a 2. világháborúban német parancsnoki szállás volt.
Innen ugyanezen az útvonalon visszatértünk a faluba, és Mellétére vettük az irányt. Ismét a Murány-folyó partjára sétáltunk le, és kb. 1 km-re megtétele után eljutottunk a Mellétei Földtani Alapszelvényhez. Az alapszelvény a Mellétei-óceán üledékeinek lelőhelye: triász és jura időszaki mészkövek, radiolaritok és palák bukkannak itt a felszínre.
Igazán jó hangulatú túra volt, köszönhetően Gaál Lajos magas színvonalú, ugyanakkor számos anekdotával fűszerezett vezetésének. Ezúton is köszönjük hogy vállalta a túravezetést!