Tokaji Nagy-hegy, és Abaújvár szurdoktúra 2023

A földtudományi sokféleség  nemzetközi napjához (okt 6.) kapcsolódva két túrát is vezettünk a hétvégén. Szombaton az Aggteleki Nemzeti Park felkérésére a tokaji Nagy-hegyet szeltük át, majd vasárnap már saját szervezésű túra keretében dupla szurdoktúrát vezettünk Abaújvárról a Tatár-völgybe. A két túrán 20 fő vett részt. Mindkét helyen, (de főleg a szurdokban) jól jött a két túravezetős felállás. A beszélgetésekkel mindig több csoportra szakadtunk, de így folyamatos tudtunk válaszolni a kérdésekre. Azokból pedig volt bőven, a földtudományok mellett történelem, gazdaságtörténet, természetvédelem is szóba került. Az időjárásra nem lehetett panasz, nagyon szép őszi fényeket kaptunk, amiben öröm volt a gyaloglás. Ez alól kivételt csak a vasárnap reggelt jelentett, amikor a délelőtti erős szél és eső jelezte, hogy azért ősz van.
Tokajban a Tehéntánc lösz szerpentinjén kapaszkodtunk fel a hegyre, majd a tarcali Citrom bányába ereszkedtünk le, amely így 12 km- és 454 méter szintkülönbséget jelentett. Ebben bőven voltak, meredekebb, lihegős szakaszok. A tokaji vulkán a bányaudvarban „tört ki” a nap végén. A vasárnapi szurdoktúrában nem a szintkülönbség jelentett problémát (200 m) hanem a bedőlt fák és tereplépcsők miatti nehézkes a haladás. De a függőleges sziklafalak, alámosott völgyrészletek látványa mindenkit kárpótolt. A Tatár-völgyet elérve, a fáradtabbakat Zsuzsa a völgy fölött vezette végig, a többiek lent törték át a száraz ágakból, fatörzsekből álló akadályokat. Mindkettő más-más szempontból volt látványos. Szalamandra mellett, keresztes viperával is találkoztunk, majd egy tökföldön átszelve értünk vissza Abaújvárra. Amellett, hogy új emberekkel ismerkedtünk meg sok tapasztalatot is szereztünk a további túrák tervezéséhez.